channel:1 ––  talk with class 2018 – 30-03-2018 (Karlijn Vermeij tekst / Lisa Bommerson beeld Evolver)

 

talk:with

mylan hoezen

 

Wie zijn de kunstenaars die een mentortraject volgen bij about:blank? Waar zijn ze mee bezig en wat halen zij uit about:blank? Tussen nu en juni zullen we regelmatig een gesprek online zetten waarin al deze vragen met jullie worden gedeeld.

Deze keer Skypen we met Mylan Hoezen, die momenteel in Rotterdam woont.

 

 

Mylan Hoezen, 1993

Academie Minerva, 2017

Mentor: Femke de Vries

www.mylanhoezen.com

 

 

 

KV: Ik hoop dat het niet te vroeg voor je is

MH: Ik kon vandaag gelukkig uitslapen, want ik moet vannacht weer werken, het is ook best wel druk

KV: Wat voor werk doe je dan?

MH: Doordeweeks werk ik bij een kunstenares op het atelier waar ik met keramiek werk, boetseer en sculpturen inpak voor exposities. In het weekend werk in een bar

KV: Maar hoe ben je daar zo bij gekomen als performance kunstenaar?

MH: In het huis waar ik nu woon, wonen allemaal kunstenaars en een huisgenoot zei tegen mij: als je werk zoekt, kom maar met mij mee, want ik werk bij een kunstenares en die heeft nog mensen nodig voor een project.

KV: Een beetje random dus

MH: Ja maar heel tof, want het is echt een hele goede leerschool, en vooral omdat het heel iets anders is dan wat ik zelf doe.

KV: Hoe bedoel je dat?

MH: Nou ja, zij werkt met keramiek en daar heb ik zelf nog nooit mee gewerkt, dus het is heel erg cool om het hele proces van zo dichtbij te zien

KV: En zie je dan ook overeenkomsten met jouw werk? Jij werkt natuurlijk veel met meditatieve methoden

MH: Kleien is best wel meditatief! Gewoon de hele tijd met klei bezig zijn, gewoon iets maken, zeg maar, dat werkt heel erg meditatief

KV: Daar word jij wel rustig van
MH: Ja en daarnaast ben je acht uur lang keihard aan het werk, veel tillen en slepen. Na een paar dagen is het doorzetten en dat zie ik ook nog wel in mijn performance terug

 

MH: Het is dus nu ontzettend druk doordeweeks maar vanaf mei ga ik samen met twee andere kunstenaars in residentie bij ‘Het Resort’. We mogen daar 1 maand werken aan nieuw werk, en daar heb ik erg veel zin in
KV: Oh heerlijk, dan kan je je echt even afsluiten
MH: Ja ik kan echt niet wachten.
KV: En heb je al een beetje nagedacht wat je dan wil doen?

MH: Ik heb heel veel ideeën, maar die wil ik ook daar pas echt gaan uitwerken. Ik wil met verschillende ruimtes gaan werken. Spelen met kleur, vloeren en objecten in de ruimte

KV: En dan zeg maar los van.. ga je dan mensen ook nog zelf instructies geven?
MH: Misschien wel. Ik weet het niet. Mijn laatste project Evolver blijft gewoon doorlopen, dat gaat niet stoppen, dat kan zo lang doorgaan als ik het wil, dus daarin blijft dat interactieve doorkomen. Voor het werk wat ik bij Het Resort ga doen wil ik wel andere kanten gaan opzoeken. Wat ik naast Evolver wil gaan gaan bouwen, zeg maar, dat is heel spannend

 

 

Neverending story

KV: Want Evolver heb je dan als idee? Verkoop je dat dan ook of hoe werkt dat?

MH: Op het moment ben ik bezig met een pagina waarop ik mensen uitnodig om Evolver te hosten, waar dan ook ter wereld. Je kunt dan een pakket downloaden waarin een informatieblad en performance instructies zitten. In het informatie blad staat onder andere hoe je Evolver moet opbouwen, hoe je moet documenteren etc. Na de uitvoering kunnen mensen de documentatie uploaden naar mijn website waardoor uiteindelijk een archief ontstaat

KV: Wow, dat zou zo vet zijn
MH: Ja! Midden-april ga ik ook een reeks nieuwe instructies maken op video die worden toegevoegd aan de al bestaande instructies op de website en in de performance. Ik wil dit blijven aanvullen zodat het blijft groeien en je straks gewoon iets van 200 instructies hebt waar je uit kunt kiezen

KV: Ever expanding
MH: Ja en daarom heet het ook Evolver, want het groeit de hele tijd, en als het dan klaar is heet het Evolved [lacht]

KV: Wow, mind is blown. Vind je dat dan niet lastig dat je niet overal bij kunt zijn? Want als ze dat in China aan het doen zijn dan... ja het zou wel leuk zijn om daarheen te gaan maar eh..?
MH: Ja het zou wel leuk zijn om daarheen te gaan, maar ik vind het ook wel heel iets krachtigs hebben. Ik wil gewoon die documentatie op dezelfde manier hebben, dus dan moet bijvoorbeeld de camera vooraan het veld worden gezet, en dan heb je gewoon documentatie van elk inzending hetzelfde. Ik vind het wel jammer om daar niet bij te zijn, maar ik vind het wel heel erg tof dat, mocht het gebeuren, het project naar andere plekken toe kan gaan. En dat het een project is dat hierdoor door meerdere mensen wordt gemaakt

KV: Ja heel interessant, want ja, ik denk dat ook wel heel anders is dan fysiek ergens werk plaatsen, zo'n performance, dat is natuurlijk per definitie tijdelijk

MH: Ja en ook gewoon dat het publiek het nu uitvoert. Als maker installeer je het idee en dan laat je het los. Je geeft de bouwstenen en het publiek vult het in

 

KV: En hoe gaat dat dan met eigenaarschap, in performance kunst? Je bent eigenaar van een object in een museum of in een galerie, en met performance kunst is het natuurlijk best wel lastig te bepalen wat is van jou en in hoeverre is het überhaupt van jou? Denk je daar over na of...

MH: Ja ik ben daar best wel open in, ook bij dit werk, wat ik zie als een open source-project. Het project kan worden gedeeld en de bouwstenen zijn openbaar en te gebruiken door wie dan maar wil.
Uiteindelijk wordt alles wel teruggekoppeld naar mijn naam toe dankzij de website, maar met dit project wil ik juist niet werken met dingen als copyright, want ik vind dat tegen het open karakter van het werk ingaan. Het project is eigenlijk van iedereen die het uitvoert

 

! https://www.mylanhoezen.com/evolver/ !

 

 

KV: Wil je jouw performances alleen maar in een kunstcontext laten zien, dus bijvoorbeeld ergens in museale ruimtes of galeries of mag het ook daarbuiten, of wordt het dan opeens meer meditatie en minder kunst?

MH: Ja, ik sta helemaal daar open in en ik vind eigenlijk dat het overal vertoond moet worden. Het is heel erg mooi om mensen ermee in aanraking te laten komen op onverwachte momenten. In een museale context krijgt het een heel andere lading natuurlijk en dat is ook heel erg interessant om mee te spelen. Ik denk dat het ook heel goed is om galeries en musea nog meer open te breken voor het publiek, door meer interactie. Het publiek actief laten deelnemen aan projecten en performances. Passiviteit omkeren naar actie

KV: Want ik zag het bij de Gasunie (tentoonstelling door online art platform Patty Morgan, red) laatst, dat was best wel spannend

MH: Dat was heel spannend, want dat was gewoon 5 minuten lang dat er niets gebeurde. Toen kwam jij in dat veld staan, waarop mensen langzaam in actie kwamen en meededen. Er gebeurde niets voor een langere periode, hierdoor heerste een ongemak. Dat heb je natuurlijk allemaal erbij en dat vind ik echt heel erg mooi om te zien en mee te maken

KV: Ja, interessant, bijna een soort sociaal experiment zelfs

MH: Ja ik had het nog niet eerder meegemaakt met dit werk, bij die eerste twee keer participeerde veel mensen direct mee

KV: Maar was je niet in paniek of zo? Ik bedoel, wat voel je dan op zo'n moment

MH: Nee. Dat is voor mij een kracht van het werk

 

Twee leermeesters

KV: In je aanmelding liet je weten aan ons dat jij al veel contact had met Nina Wijnmaalen, in welke context ben je haar tegengekomen destijds?

MH: Het was februari 2011 en ik liep met een vriendin door de Guldenstraat waar we afliepen op een pand waar de ramen afgeplakt waren met kartonnen dozen en verlicht met TL-lampen. Toen we uit nieuwsgierigheid naar binnenliepen kwamen we met Nina in gesprek die ons uitnodigde voor haar performance die zelfde avond. Ik ben die avond gegaan en was overdonderd. De rest is geschiedenis, want ik heb toen zes jaar lang met haar samengewerkt en daarnaast is ze mijn mentor geweest tijdens de academieperiode

KV: Een beetje about:blank avant la lettre

MH: Ja [lacht] dus het was ook een soort van keuze van mij geworden om weer naar Nina toe te gaan, maar ik ben heel erg blij dat ik toch uiteindelijk voor Femke de Vries heb gekozen. Femke laat mij dingen benaderen op een totaal andere manier. We zijn vooral samen aan het schrijven en aan het lezen en het reflecteren, en dat is heel erg fijn

 

KV: Maar dat klinkt als onderzoek, kan je dat concreter maken voor mij? Wat zijn jullie aan het schrijven?

MH: Een voorbeeld: we hebben Evolver samen onderzocht. Ik was net in San Francisco, zoekende, en we zijn toen elke week gaan bellen met elkaar van: oké, wat ga je doen? Kijken naar inspiratiebronnen en deze bespreken. We hadden het ook over hoe galeries en musea werken en dat ik het ambieerde om mijn werk open te breken door een platform te creëren waarin het publiek actief zou deelnemen. Ik ben dat dus met Femke gaan uitzoeken waar dat vandaan kwam en hoe ik dat wilde gaan vormgeven en uiteindelijk wilde gaan uitvoeren. We zijn nu vooral veel bezig met wat het vervolg wordt. Hoe ga ik Evolver op een goede manier door laten gaan, en hoe gaat mijn nieuwe werk daarop reageren? En ook dingen zoals subsidie aanvragen schrijven bijvoorbeeld

KV: Ook heel handig
MH: Ja, heel handig en heel erg fijn

KV: Ik zie ook best wel conceptueel veel overeenkomsten in jullie werk eigenlijk, want zij is ook echt een conceptueel denker en ook iemand die duurzaamheid legt in haar werk. Ik zie dit ook in jouw werk, klopt dat?

MH: Ja, en dat is ook wat me heel erg heeft geïnspireerd in haar, dus dat is zeker terug te zien en daar zijn we elkaar ook zeker tegengekomen

 

transitie

KV: Is dat niet lastig als je uit elkaar woont, zou je dat alsnog wel aanraden aan aspirant about-blankers?

MH: Ja, sowieso en waarom niet? Ik denk dat je je eigen manier er wel in vindt om aan je contact te komen. Zo'n jaar na de academie is een cruciaal jaar waarin je jezelf gaat afvragen wat belangrijk voor jou is. Het is belangrijk om te blijven praten met mensen, het traject geeft een extra stimulans hiervoor dus ik kan het zeker aanraden.

KV: Want je ziet denk ik ook wel... he, dat zwarte gat is toch ook wel dat mensen zich terugtrekken Ik ben geen kunstenaar maar toen ik klaar was met studeren, was het heel erg zo van: oh god ik moet het nu allemaal regelen en iedereen lijkt het voor elkaar te hebben, weet je wel?
MH: Ja. En dit zie je vooral op social media waar iedereen alles van zijn of haar high reel vertoond en het backstage leven verborgen blijft. Als je dan net even niet op een goede week hebt of een goede dag, dan kan dat echt voelen alsof jij de enige bent die in dat zwarte gat zit, zeg maar, en dat kan echt verschrikkelijk zijn en heel isolerend. Het is goed om te weten dat iedereen dingen heeft en zulke periodes als het zwarte gat heeft.
KV: Dat zit ook wel een beetje in je werk he, dat openbreken, dat zie ik dan als overeenkomst
MH: Ja, ja, en daar gewoon doorheen gaan en het blijven herhalen totdat je dan daaruit komt, zeg maar [lacht] om het zo maar te omschrijven

KV: Dus je was ook niet... oh god, als dit maar goed gaat?

MH: Hmm niet echt. Maar ik zat wel een beetje zo van: ik had die prijs gewonnen, en dat was echt supertof
KV: De Klaas Dijkstra...?

MH: Ja, ja, die Klaas Dijkstra Prijs, en dat was dan klaar en de eindshow was afgelopen en daarna was het stil. Het was gewoon helemaal stil en ik wist gewoon niet hoe ik me moest voelen. Ik vond het heel fijn, maar tegelijkertijd dacht ik ook van: oh wow, oke, en nu? Het is nu zomer en hoor allemaal mensen buiten het leuk hebben, maar waarom voel ik mij dan nu zo? Je moet daar doorheen. Het is een overgang, een transitie van de ene periode naar de andere. Het leven is gewoon een prachtige reis en er zijn gewoon bepaalde momenten die lastig zijn, maar het komt uiteindelijk altijd goed

 

(island - 24 uurs performance - documentatie Lisa Jasperina Bommerson - klaas dijkstra prijs 2017)

! www.mylanhoezen.com/island/ !

 

KV: Het is alweer maart, en dat hele traject is natuurlijk tot juni, dat is echt gewoon super snel voorbij gegaan, maar zijn jullie er ook over na aan het denken van: hoe ga je verder?
MH: Femke en ik blijven in contact met elkaar, en ik blijf doorwerken aan mijn projecten

KV: En er afronding, heb jij nog blank-gerelateerde zaken die je nog kwijt wil, zeg maar, van hier hebben we het eigenlijk nog niet over gehad?
MH: Nee, maar ik ben ontzettend blij met wat het traject heeft gebracht tot nu toe. Lang leve about:blank!

 

Tekst: Karlijn Vermeij

Screenshot: Mylan Hoezen

Foto's Evolver @ Gasunie & island: Lisa Jasperina Bommerson

info@aboutaboutblank.info      www.facebook.com/aboutaboutblank     www.instagram.com/aboutaboutblank      met dank aan: kunstraad groningen